Wednesday, July 18, 2012

~Tajuk Karangan : Cerita Gagal Saya~

Assalamualaikum..
Dulu, masa sekolah.. selalu berangan and selalu kata macam ni, “kalau dapat sambung belajar.. nak belajar jauh-jauh la.. dapat travel.. dapat tengok tempat orang…” walaupun  masa tu tak pasti pun dapat sambung study ke tak. Al-maklumlah.. saya bukan budak pandai. Cemerlang? Oh, jauh sekali la.. selalu dapat nombor corot ni. Tapi, bukanlah nombor tercorot. Hehehe..

Bila dah habis sekolah, sementara tunggu result… saya masih harap yang biarlah kalau dapat sambung belajar, saya dapat tempat yang jauh-jauh. Kononnya nak belajar la berdikari. 

Walaupun saya tahu, saya ni bukan jenis yang boleh jauh dari mak ayah saya. Tapi, harapan nak belajar jauh-jauh tu tetap ada. Sebabnya jugak, kalau balik kampong.. seronok je naik bus.. saya sukakan suasana dan situasi yang membuatkan saya terkenang-kenang je kat kampong halaman. Saya suka macam tu. Tapi… bila dapat sambung belajar, saya dapat sambung dekat dengan rumah. So, punahlah harapan beta nak ber’travel’ bagai tu. Huhuhu..

Tapi, bila saya fikirkan balik, best jugak belajar dekat dengan rumah. Kena pulak orang yang baru sedar diri macam saya ni, yang sebenarnya saya bukanlah orangnya yang boleh ‘berpisah’ jauh sangat dengan mak ayah saya… bila dapat belajar dekat dengan rumah, itu satu kelebihan yang paling best untuk saya. Nak balik pun senang. Dan yang paling penting, tak payah ada masalah tak boleh balik kampong time raya, sebab tiket bas dah habis, ataupun tak payah nak hadap masalah ‘sakit rumah’ yang kronik kalau kena balik hostel setiap kali sem baru bermula. Hahaha..

Kadang-kadang, apa yang kita nak.. tak semestinya kita dapat. Dan kadang-kadang, apa yang kita tak nak tu la yang kita akan dapat. Jadi, stop complaining and don’t expect too much kalau nakkan sesuatu tu. Bila Allah bagi, ambik je. Allah lebih mengetahui kan. So, I learn something from that. Be rational and bersyukur banyak-banyak.

****************************

Nak kongsi something sikit la.. kira macam sesi motivasilah ni. Hehehe..Alhamdulillah.. saya bakal further study  in the next level. Saya bakal sambung degree tak lama lagi. Alah… degree je pun kan? Apalah sangat dengan orang yang dah ada master, PHD, and yang dah dapat title Professor MAdya pun ramai dah. Setakat saya ni, Allah.. jauh lagi perjalanan kan?  Kalau ikutkan, saya sendiri tak percaya saya boleh sampai tahap ni. Alhamdulillah… berkat usaha and berkat tak putus-putus berdoa dan berharap, dapatlah satu hari nanti melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, termakbul jugak akhirnya. Ececeh.. poyo giler. Hahaha..

Ok, first of all.. saya bukan budak pandai masa kat sekolah dulu. Saya macam budak-budak lain jugak. Kadang-kadang, ada perasaan malas nak belajar. Kadang-kadang, bila rasa mengantuk.. boleh je tertidur dalam kelas.. (masa sekolah menengah la.. sekolah rendah tak berani buat.. sebab kalau buat, habislah kena cubit dengan cikgu.. hahaha.. cikgu saya garang ok..:)

Saya bukan orang yang, bila cikgu bagi kerja sekolah, then.. cikgu akan expect yang saya buat. Tak. Saya bukan orangnya. Sebab , sayalah yang selalu kena cubit, kena diri atas kerusi.. kena rotan bagai, sebab tak buat kerja sekolah. Atau dengan erti kata lainnya, malas! Hahaha. Ingat lagi, masa tu nak UPSR.. saya jadi kaki belajar giler la.. sebab masa tu, takut tak pass UPSR. Kira masa tu, UPSR penting la.. sebab nak tahu kita tercampak ke sekolah mana kan? So, saya sangguplah berkurung dalam bilik, sampai dah tak tahu apa jadi kat dunia luar..study punya pasal. Masa tu, mak saya just datang tinjau-tinjau je. Dalam hati masa tu, “peh… bosan gila.” Rasa nak kuar tengok tv je time tu. Saya hantu tv ok masa kecik-kecik dulu. Budak-budak.. tak matang tu satu hal. Satu hal lagi, bila tak boleh nak ‘hidup’ bila tak tengok hiburan. Hahaha.. * sangat tak matang*

Dipendekkan cerita, (nak citer panjang2 pun, bukan korang nak baca betul-betul pun apa yang saya tulis ni kan..huhuhu..) so, dah habis exam ‘besar’ yang kononnya paling penting dalam hidup tu.. result keluar. Saya dapat la keputusan yang nak kata ok sangat, tak la ok..nak kata tak ok sangat, tak de la sampai macam tu. Kira standard la.. layak la jugak nak masuk salah satu sekolah bestari kat Melaka ni. *Actually, area Alor Gajah je pun.. huhuhu..*. Masa tu, dapatla saya merasa dok kelas kawalan. Kelas 5 teratas la.. so, expectation orang kat saya, bila dapat masuk kelas kawalan.. saya budak pandai. Apatah lagi, dikelilingi bebudak yang memang boleh tahan and lagi hebat dari saya, lagilah expectation orang tu more..more and more kan. Tapi, saya orait je… walaupun bukan la orang yang layak nak duduk kelas kawalan bagai tu, saya cuba la jugak sesuaikan diri. Time ujian bulanan, memang sedih la tengok markah sendiri. Teruk giler.. malu pun ada seh. Tapi, saya harung je.. dah rezeki dapat kelas tu. Belajarlah terima environmentnya..


Masa PMR, lagi best ceritanya…. Ini antara yang paling teruk dalam sejarah peperiksaan besar2 yang saya kena hadap sepanjang sekolah dulu. Saya assume saya gagal la exam ni (sedih jugak la.. sebab tak dapat nak happykan mak ayah saya dgn keputusan yg lebih baik..). Sebab, dah la tak dapat even satu A pun (sebab saya demam u allz.. demam dan sangat teruk demam itu.. sampai nak pitam bagai.. hahaha.. dramatik sungguh!..). Datang pulak dugaannya masa tu, saya tak dapat tawaran ke sekolah teknik yang saya sangat-sangat harapkan. Lagi menambahkan kekecewaannya, bila saya jatuh ke kelas yang lebih bawah. Walaupun kelas saya tu kat atas, kena naik tangga. Tapi, kelasnya tetap kelas bawahan. Huhuhu.. masa tu, saya start fikir.. kenapa tak aku belajar je betul-betul? Kelas ni, just kelas je kot. Aliran yang berbeza. Apa yang penting, semangat nak jadik lebih baik je. Takkan tak boleh jugak? Kebetulan, sya dapat aliran akaun masa tu dan saya minat jugak la dengan subjek akaun tu *pernah dapat best student utk subjek akaun masa Anugerah Q . Anugerah cemerlang pertama dalam hidup..* So, saya lagi bersemangat la nak belajar. Walaupun bukan la betul-betul sangat. Hahaha..

Masa tu, saya selalu turun naik ke bilik kaunseling. Bukan sebab saya ada masalah disiplin tahap kronik ke apa, sampai nak kena guna khidmat kaunseling bagai tu. Tapi, sebab.. bilik kaunseling sekolah kat atas kelas saya je, and lagi satu halnya, sebab saya dengan kawan-kawan masa tu, dah mula sedar.. yang kami memang perlukan khidmat kaunseling dari cikgu kaunseling kami tu, untuk jadi manusia yang lebih bersistematik dalam menentukan arah hidup dan masa depan. *Wah.. ayat yang sangat skematik.* Huhuhu.. dan ianya memang berhasil, bila saya rasa, saya makin bersemangat and rasa makin ada motivasi dalam diri. Pernah cikgu kemahiran hidup saya tanya, masa dia dok relief kelas saya,
“Eh.. kenape awak kat kelas ni?”


Saya jawab dengan jawapan yang bermotivasi,

“Belajar kat mana-mana pun sama cikgu..”

Saya tahu, apa yang ada dalam fikiran cikgu saya tu. Mesti dia tak menggalakkan saya utk terus berada di kelas itu. Kelas yang bagi cikgu-cikgu, kelas yang boleh tahan ramai student yang tak nak belajar, dari yang nak belajar. Hahaha.. itu pandangan klise la. tapi, bagi saya yang dah penuh dengan semangat motivasi dalam diri tu, harung je la.. dah setengah jalan, nak patah balik pun.. dah tak boleh dah. So, bertahan la saya selama 2 tahun di kelas yang sama. Tapi, sepanjang 2 tahun. Thera a lots of things yang saya belajar. Bila belajar kat kelas tu, semuanya serba sederhana. Sesuailah untuk saya and kawan-kawan yang sederhana ni.. hehehe. And yang pastinya, semangat setia kawan ada di antara kami. Jangan underestimate semangat setia kawan kelas kami. Dan jangan tak caye, kelas saya tu pernah dapat kelas tercantik, terceria dan terbaik untuk pertandingan keceriaan kelas sepmpena hari kemerdekaan tau! Heheheh..

Bagi saya, kat mana pun kita belajar.. belajar betul-betul. Dan betulkan niat jugak, kita belajar untuk apa? Untuk siapa? Dan kenapa kita belajar? Saya belajar, bukan sebab saya dah pandai.. and bila dah pandai, kena la belajar setinggi yang boleh. Tak.. bukan. Saya rasa, bila kita belajar.. belajar dan terus belajar tu, itu sebab kita bukan orang pandai. Kita masih orang yang nak belajar untuk jadi pandai. Teringat kata-kata lecturer saya dulu,

Kalau u all pandai.. u all takkan ada kat sini..”

Means, kita sume ni tak pandai pun. Kita belajar, sebab kita nak jadi pandai. Belajar sebab ilmu Allah ni luas. Rugi rasanya kalau kita tak explore ilmu Allah yang sangat banyak ni, kan? So, kalau tanya saya… 

habis, takkan tak pernah give up kot? Dah banyak kali gagal.”

Semua orang pernah gagal. Saya selalu gagal. Tapi, saya ok je.. sebab saya percaya, kalau tak rasa pahitnya kegagalan. Macam mana nak merasa manisnya kejayaan. Betul tak? So, belajar untuk cari ilmu yang boleh dimanfaatkan. Dan belajar untuk sama-sama beramal dengan ilmu yang kita belajarkan tu. Jangan sia-siakan harapan mak ayah. Sebab diorang dah banyak melabur untuk kita. Klau nak kira dengan sijil yang kita ada ni, belum tentu mampu nak bayar balik apa yang dah diorang keluarkan untuk kita. Tak boleh nak kira la pelaburan diorang tu, walaupun guna calculator scientific kuasa kuda pun. Hohoho..

Pesanan penaja : panjang pulak entry kali ni. Kata-kata semangat dari saya untuk semua.. selamat membaca la karangan yang maha panjang nih.. hehehe..:)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...