Wednesday, April 4, 2012

~Si Kedekut Cinta~

                     Bab 4

Ammar hakim bersendirian di luar rumah merenung bintang dilangit. Sambil tangannya dimasukkan di dalam poket  seluar tracksuit yang dipakainya. Indahnya alam ciptaan ALLAH ni. Dia berbisik sendiri di dalam hati. Walaupun hari sudah malam, tetapi keindahannya tetap boleh dikagumi. Tiba-tiba otaknya ligat mengimbau kejadian seminggu yang lalu. Hatinya terasa sesuatu. Sesuatu yang sudah lama tidak dirasai. Ya ALLAH, adakah aku sudah cinta? Terngiang-ngiang di telinganya suara lembut tetapi tegas yang menegurnya ketika suasana sedang genting ketika itu. Mungkinkah ada hikmah disebalik semua ini? Ya.. mungkin juga. Kalau tidak, mesti dia takkan jumpa wanita itu. Wanita yang buat dia rasa ingin berkahwin sekarang juga sekiranya dipertemukan semula dengan wanita itu. Tiba-tiba rasa kesal bertandang di dalan hati. ‘Kenapa la aku tak tanya nama dia? Kenapa la aku tak tanya sapa mak ayah dia? Senang sikit aku nak masuk meminang. Hati kecilnya berbisik nakal.
         “Hai Mar.. termenung jauh nampak?” sapa satu suara dari belakang.
         Ammar Haqeem segera menoleh. Terhenti segala angan-angannya. “Eh.. abah. Ammar ingat siapa la tadi.” Dia sudah tersengih-sengih memandang abahnya ketika itu.
        “Apa yang dimenungkan tu Mar? Anak abah ni berangan nak kahwin ke?” Usik Dato’ Hasyim sambil mengambil tempat duduk yang memang tersedia di tepi kolam renang yang menghiasi Villa Usangnya itu. Nama yang tak seindah mana, tetapi cukup bermakna bagi mereka sekeluarga. Hasil titik peluhnya bekerja keras selama ini.
        “Eh.. abah ni. ke situ pulak. Tak adalah bah. Ammar tengah tengok bintang tu.” Ammar Haqeem memberi alasan. Adeh.. alasan tak konkrit langsung. Dah macam budak-budak je bagi alasan macam gitu. Apa-apa jelah. Janji rock! Ceruk mana pulak datangnya rock kau ni Ammar? Ayat dah macam drama melayu petang-petang, ada hati nak janji rock..janji rock bagai. Hatinya berbisik.
        “Yelah tu..ni, abah dah announce kat office, yang bakal bos baru akan lapor diri dalam masa terdekat. Semua pekerja-pekerja kita dah tak sabar-sabar nak tengok bos baru mereka tu. Jadi, bila Ammar nak masuk office?” Dato’ Hasyim memandang anak sulungnya yang baru sebulan pulang ke tanah air.
      Ammar Haqeem melemparkan senyuman ke arah abahnya yang sedang duduk itu. “Ammar tak ready lagi la abah. Bagi Ammar masa lagi seminggu boleh?” Pintanya sambil mengambil tempat berhadapan dengan abahnya.
      “Kalau nak tunggu ready Mar, bila tahunnya kamu nak ready? Agaknya sampai Abah ni dah tak larat baru kamu nak ready, macam tu?
      “Abah ni.. janganlah cakap macam tu. Ammar janji, after one week..i’ll give you the answer. Boleh kan bah?”Ammar Haqeem mengangkat tangan tanda berjanji. Dah macam orang baca ikrarlah pulak.
      “Ok.. I give you one week. After that,  Ammar kena tunaikan janji Ammar tu. Abah tak suka orang mungkir janji. Ingat tu?” satu peringatan dari Dato’ Hisyam untuk anak sulungnya itu. Lembut, tetapi tetap terdapat sedikit ketegasan di situ.
     Ammar Haqeem tersengih-sengih memandang abahnya sambil menggaru-garu kepala. Hai.. lain macam je bunyinya cara abah cakap ni. Serius bebenor la pulak. Huhu.
     “Kat sini rupanya dua beranak ni. Apa yang dibualkan tu abahnya? Serius je saya tengok?” Datin Mariyam yang tiba-tiba muncul itu sambil tangannya memegang dulang berisi air dan sepinggan biskut.
       Dato’ Hisyam tersenyum sebelum menjawab. Tak ada apalah Yam. Ni ha.. tengah bincang dengan anak bujang awak ni pasal nak ganti post saya nanti.”
       Ammar Haqeem menuang air yang dibawa oleh uminya sebentar tadi. “ Ha’ah umi. Abah ni ha.. tak sabar-sabar nak suruh Ammar masuk office.”
       “Ya tak ya. Macam mana Ammar? Setuju dengan offer abah tu?” tanya datin Mariyam pula.
      “Dia tak ready lagi katanya Yam oi. Abang bagi dia masa satu minggu je. Kalau tidak, tau la nasib dia.” Dato’ Hisyam dah bagi hint ala-ala arahan mandatori dah tu.
      Ammar Haqeem tersengih-sengih sambil menghirup air kopi panas yang dibawa oleh uminya sebentar tadi. Habislah aku. Abah macam beria-ia sangat tu. Agak lama tiga beranak itu berborak. Sekejap tergelak. Sekejap lagi kang, serius. Lepas tu gelak balik. Hai.. bahagia betul keluarga Dato’ Hisyam ni. Ammar Haqeem merupakan anak sulung kepada pasangan Dato’ Hisyam dan juga Datin Mariyam. Selain Ammar Haqeem, mereka mempunyai sorang lagi anak perempuan iaitu Iman Amani yang kini sedang melanjutkan pelajaran di Russia dalam bidang kedoktoran. Anak perempuan bongsunya itu insyaAllah akan tamat pengajian tak lama lagi.

Ila, aku lapar la. Jom makan. Aku ada masak tadi.” Terjahku tiba-tiba. Aku tersengih-sengih memandang Nabila yang sedang sibuk berfacebook tu. Aku pun pelik sekarang ni. facebook dah semacam satu fenomena serius pulak. Sana sini, orang heboh bercerita tentang facebook masing-masing. Tak kurang jugak budak-budak kecik. Contoh terdekat, adik aku Syimot tu. Namanya Akmal Hasyimie, tapi aku lebih suka panggil dia Syimot. Sebab masa kecik-kecik dia comot. Suka hati aku je kan. Haha.
 “Ish.. kau ni dah kenapa? Aku tengah busy ni. Kau pergi la makan dulu. Jap lagi aku join.” Nabila menjawab sambil matanya masih lagi leka mengadap skrin laptop di depannya itu.
     Ala.. tak mo la makan sorang-sorang. Tak rasa nikmat weh. Jom la makan sekali. Aku masak special hari ni. Rugi kau tak cuba tau.” Umpanku.
     Nabila memandangku dengan muka syak wasangka yang sangat-sangat menebal. Erk.. bila masa pulak la si makcik ni masak? Tak dengar bunyi orang berperang pun. Nabila mengatakan begitu kerana, sahabat sehati sejiwanya itu kalau masak, memang kalah orang tengah berperang. Lentang lentung, sampai jiran yang empat puluh buah rumah depan belakang, kiri kanan pun boleh dengar dia masak.
     “Bila masa pulak kau masak ni? Aku macam tak boleh nak percaya kot. Ke kau masak air je.” Nabila berkata sambil tersengih memandang kawannya itu.
      Ek eleh dia ni. Pandang rendah pulak kat aku. “ Weh.. sorry sikit eh. Aku masak special ok. Dah..dah.. tak payah nak banyak bunyi. Perut aku ni dah nyanyi lagu nasyid dah ni. Jom makan.” Aku terus menuju ke ruang makan yang terletak berhampiran dengan ruang tamu rumah sewa kami. Nabila dengan malasnya mengekoriku.
     Aku membuka tudung saji yang cantik menutupi masakan istimewaku itu. “Tadaaa!! Menu hari ni.. maggi kari special punya! Hand made tau. Bukan beli. Silakan Cik Nabila.” Kataku sambil tersenyum-senyum.
     Nabila yang melihatnya mengerutkan dahi. “ Weh, Lya.. apa ni? kata special.. apasal maggi je?” soal Nabila tak puas hati.
     “la.. special la ni. Maggi kari special. Jom makan. Aku dah lapar ni.” kataku tanpa rasa bersalahnya.
      Nabila membuat muka. Terpancar riak bengang di wajahnya ketika itu. Patut la tak dengar apa-apa. Masak maggi je? Ei.. makcik ni kan. Memang nak kena dengan aku.
   “ Kau panggil aku beria-ia, just nak ajak aku makan maggi je? Kau ni kan.. suka buat gempak la. Kalau setakat maggi ni, aku pun boleh masak. Apa la kau ni.” Bebel Nabila. Hai la.. tension..tension.
    “Woo.. woo.. ni maggi bukan sebarang maggi ok. Maggi ni special tau. Siap ada telur dadar lagi. Kau pernah buat? Tak kan? So, jangan nak banyak songeh sangat. Kat Gaza tu, lagi sadis dari ni pun ada tau makanan diorang. Kau ni, cuba belajar macam mana nak bersyukur dengan apa yang kau makan sekarang ni. Diorang yang kat sana tu, berharap sangat kalau-kalau kita yang pergi sana untuk hantar bantuan tu, bawak banyak-banyak magi untuk diorang.” Itu dia.. tazkirah yang tak berapa nak ringkas dari aku. Hehe. Tapi, pelik jugak..bantuan-bantuan untuk sedara seagama kita yang dilanda kesusahan dan kedaifan yang teramat tu, mesti akan terselit bungkusan maggi sekali. Walhal dah diketahui ramai kot yang maggi tu tersangat la tidak baik untuk kesihatan. Mungkin pihak yang member bantuan cuba untuk variasikan bantuan makanan tu kot. Ah, sudah.. sempat pulak aku terbang ke Gaza.
     “Sekarang, baca doa cepat. Perut aku ni dah berbunyi-bunyi mintak diisi dah ni.”
     Nabila membuat muka telur asinnya sambil mulutnya terkumat kamit membebel. Dia menadah tangan. Namun belum sempat doa diaminkan, kawannya itu telah terlebih dahulu menyuap maggi ke mulut. “Weh.. aku belum habis baca doa lagi la. Yang kau gelojoh sangat ni pehal?” tegur Nabila. Ish.. tak senonoh betul member aku sorang ni.
     “Kau lambat sangat la. Kau tau tak, perut aku dah tukar lagu keroncong dah. Aku baca sendiri je doa.” Jawabku sambil terus menikmati maggi specialku itu. Nabila yang melihat menggelengkan kepala. Itu la..aku dah kata, kalau nak makan tu, jangan sibuk nak membebel. Ini tak..mulut dengan perut sama aje lajunya. Hai.. Lya..Lya. Fiil entah apa-apa.



No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...