Sunday, February 5, 2012

~Barang mahal VS Barang Murah~

Assalamualaikum…
Sapa suka barang branded? Tak yah angkat tangan, sebab saya memang takkan Nampak pun tangan anda tu. Haha. Kalau tanya saya, saya akan jawab..

“ saya tak suka barang branded!”

Kenapa? Sebab barang branded ni semuanya mahal-mahal… bukan setakat mahal je.. memang tak murah langsung. Saya suka barang murah je.. sebab bagi saya, barang tu walaupun murah.. tetap tak menjejaskan imej saya yang tak suka berfesyen-fesyen bagai ni. Ke ada yang kalau pakai barang murah, automatically akan menjejaskan imej? Rasanya tak de kot. Hehe. 

Saya  teringat sorang lecturer saya pernah kata macam ni..

saya suka beli selendang.. tapi, selendang saya tu..saya akan pastikan harga die RM8 je.. kalau lebih, memang saya tak beli la..”

Lecturer pun pakai selendang RM8 je kot. Apatah lagi student macam saya ni. kalau ada yang RM5 pun lagi bagus. Senang je hati bila nak bayar. Kalau yang mahal-mahal.. Allah.. terketar-ketar je tangan nak keluarkan duit dari purse tu. Haha.  Kedekut? Tak la.. saya tak rasa pun yang saya ni kedekut. Saya Cuma tak biasa pakai barang mahal-mahal. Maybe dari sejak dari kecik kot saya and adik beradik saya tak diajar untuk beli barang-barang yang agak mahal ni. kalau shopping pun, saya tak layan Gucci ke.. Prada ke.. apa lagi? Ha… Padini ke.. and semua la jenama2 branded yang ada kat Malaysia ni. Saya boleh mengamuk kalau orang ajak saya gi tempat-tempat macam tu. Haha.. (so far tak pernah lagi la mengamuk.. insyaallah satu hari nanti kot.. kih3..)

Ayah saya penggemar barangan berjenama tau. So, memang selalu la ‘gaduh’ ngan ayah pasal isu ni. ayah saya kata, 

“Barang branded ni yang bagusnya tahan lama. Tengok ayah punya seluar, baju… dah dekat 30 tahun..elok je lagi. Jam pun sama. Beli sekali je pun dah cukup. Ini kau pegi beli jam sepuluh
ringgit tu.. mana nak tahan lama.. hari nibeli.. besok dah rosak..”

Saya pulak.. tetap dengan pendirian saya yang konon-kononnya tetap ni…

“Ala.. ayah beli mahal-mahal pun buat apa? Ayah pakai benda yang sama je. Kalau orang beli jam yang sepuluh ringgit tu yah.. dapat beli banyak-banyak tau.. dapat tukar- tukar pakai.. “

Walaupun memang diakui yang jam sepuluh ringgit saya cap PM a.k.a Pasar Malam tu  banyak yang dah jadik ‘arwah’.. tapi, saya tetap dengan fiil saya.. suka beli jam PM… hehehe.. sebab apa? Sebab, saya tak biasa dengan barang yang mahal-mahal. 

Percaya tak kalau saya kata, ayah saya pernah nak belanja saya jam polo yang harga dia ratus-ratus tu..(lepas diskaun ada la dalam RM35 something…) saya tetap tak nak jugak. And saya boleh bagi alasan macam ni kat ayah saya..

“Tak pe la yah.. lain kali je kot.. ayah beli je la ayah punye dgn mak punye sekali…”

Heish.. memang tak tergamak la saya nak terima pemberian ayah saya tu walaupun harganya dah turun lepas diskaun. Huhu.. Poyo kan saya ni? Haha.. bukan poyo la.. itu kenyataan.. saya memang tak pandai nak pakai barang-barang mahal. Telefon pun sama. Saya pakai je telefon nokia yang biasa ni. kalau orang sekarang, telefon nak canggih je kan.. tapi, saya..cukuplah dengan apa yang ada. Murah ke mahal ke.. yang penting functionnya sama. Sesetengah orang, malu nak tunjuk handphone kalau handphone diorang tu tak de kamera. Tak de MP3.. tak leh nak BBM.. tak leh nk MMS. Allah.. apa la sangat function yang canggih-canggih tu, kalau kredit pun kadang-kadang takde. Betul tak? Hehe..

                 [Ni la handphone saya..hik3]


Bagi saya… barang mahal tak semestinya berkualiti.. barang berkualiti tak semestinya mahal.. jadi, tak kira la mahal ke murah ke.. guna la ia sebaik-baiknya. Kalau barang tu 2 ringgit pun, saya tetap guna dan pakai.. yang penting kepuasan, bukan harga atau kualiti. Kalau mahal je.. tapi, tak berkualiti.. buat apa kan? Sama la jugak dengan.. kalau ade pun kualitinya, tapi tak memuaskan hati si pengguna.. baik tak payah beli apa-apa.. Reuse je barang-barang lama yang ada. Jimat pun jimat.. ye tak? Hehehe…

selalu gurau-gurau ngan adik junior saya.. bila diorang tanya, 

"Kak Ain, bile la kita nak pakai handphone mahal ni kak ain?"

saya kata,

" Tunggu la akk jadik lecturer nanti.." hahaha...

" Ape ar kak Ain nih..."

sapa tak nak pakai barang mahal? Tapi, bagi saya.. biar la barang itu dibeli dengan hasil titik peluh saya sendiri. InsyaAllah.. satu hari nanti.. hehe..:)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...